המשימה מאדים: החללית

חללית שתוכל לשאת ארבעה או שישה אנשי צוות אל מאדים צריכה להיות גדולה למדי. אם נצופף את האסטרונאוטים במרחב קטן מדי במשך מספר חודשים, מתחים יעלו מיד. אדם צריך גם מקום פרטי, בו יוכל להתנתק משאר אנשי הצוות ולהיות עם עצמו.

נבחן את החלקים העיקריים בחללית כזאת. חלק אחד יהיה גשר הפיקוד. חלק זה יכיל את כל מערכות השליטה על הניווט, ובקרה על מערכות החללית השונות. לכאן יגיעו התרעות על תקלות טכניות, מידע על מיקום החללית במרחב, ומכאן יוכל הטייס לשלוט על החללית. לא אתיימר לתאר בדיוק את עיצוב הגשר, משום שלא ניתן לדעת כיום מה יהיו הטכנולוגיות שיעמדו לרשותנו בעוד 15 שנה או יותר, כאשר יוחל בתכנונה של החללית שלנו. אך ככלל, ברור שהוא צריך להיות פשוט ואינטואיטיבי להפעלה ככל האפשר, כדי שגם בזמן חירום ניתן יהיה לבצע את הפעולות הנדרשות בקלות ובמהירות.

חלק נוסף יכלול את המגורים. כאמור, הצוות יורכב משניים או שלושה זוגות של גברים ונשים, ולכן המגורים יתוכננו בהתאם, עם תאי שינה זוגיים שיאפשרו פרטיות. כפי שנראה בפוסט אודות ההנעה, ניתן יהיה לקיים בחללית כוח משיכה חלש, ולכן גם מקלחות ראויות לשמן, מבלי לחשוש לטיפות מים מרחפות ללא שליטה (למען האמת, גם בלי כוח משיכה ניתן לתכנן מקלחת, בה זרם אויר ידאג לזרימה של המים בכיוון הרצוי). רצוי שאזור המגורים יכלול גם אמצעי בידור, בהם יוכל הצוות להשתמש כדי להסיח את דעתו מן השגרה היומיומית – סרטים, ספרים, משחקים, וכדומה.

עוד חלק בחללית יכלול את מערכות קיום החיים. מערכות אלה יכללו מספר רכיבים: תחילה, יש למחזר מים מתוך הלחות באויר (שמקורה בהבל הפה ובזיעה שמתנדפת מן הגוף) ומתוך שתן, בחזרה למצב ניתן לשתיה. דבר זה נעשה כיום בתחנת החלל הבינלאומית. באופן דומה, יש למחזר את האויר, ולייצר חמצן חדש מתוך הפחמן הדו-חמצני הנפלט בתהליך הנשימה. ייתכן שלצורך כך יעשה שימוש בצמחיה, אם כי זו דורשת משאבים משל עצמה – מים, גינון וכדומה.

חדר המנועים יאפשר גישה ישירה אל מערכת ההנעה של החללית, על מנת לתקן תקלות שבוודאי יהיו. ייתכן שהמנועים יופרדו מעיקר החללית מטעמי בטיחות, באופן שניתן יהיה להשליך אותם במקרה של תקלה קטסטרופלית. בכל מקרה, יש לקחת בחשבון את האפשרות שיהיה צורך לבצע עבודות תחזוקה, ולבנות את החללית באופן שניתן יהיה לבצע אותן בצורה הקלה ביותר.

ניתן להרכיב מודולים אלה ומודולים נוספים בשורה ארוכה זה אחר זה, עם שלד חיצוני שייתן להם חוזק מבני, בצורה דומה למה שנעשה כיום בתחנת החלל הבינלאומית, המורכבת גם היא ממודולים ששוגרו בנפרד והורכבו בחלל.

כמובן שיש לכלול בכל מודול גם חלונות שיאפשרו תצפית החוצה. אמנם רוב הדרך הנוף לא ישתנה הרבה, אך הדבר יפחית את התחושה הקלאוסטרופובית שעלולה לצוץ משהיה ארוכה במקום סגור כמו חללית. מראה המאדים המתקרב בשלבים האחרונים של המסע בוודאי ירומם את רוחם של האסטרונאוטים, שיוכלו להתחיל לחשוב על יציאה מן החללית אל פני השטח של הכוכב השומם.

בשבוע הבא נתעכב יותר על מערכת ההנעה של החללית למאדים.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה mars, space.‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

WP-SpamFree by Pole Position Marketing